شناسهٔ خبر: 176017 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار هواشناسی برای فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی

بارش باران سازمان هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی در برخی استان‌های کشور، هشدار هواشناسی زرد صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی در برخی استان‌های کشور از روز شنبه ۱۷ شهریور تا روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه هشدار هواشناسی زرد صادر کرد که در پی فعالیت این سامانه بارشی احتمال رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت وجود دارد.

همچنین این سامانه بارشی در روز شنبه، شمال شرق آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران و البرز، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب غرب و جنوب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان و شرق و جنوب فارس را در بر خواهد گرفت.

طی روز یکشنبه نیز شرق گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران و البرز، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان میزبان این سامانه خواهند بود.

در روز دوشنبه اما ارتفاعات استان‌های مازندران و تهران، شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان شاهد این بارش‌ها خواهند بود.

فعالیت این سامانه بارشی می‌تواند احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری‌شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید و احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات را در پی داشته باشد.

در نتیجه به عدم اتراق و برپاکردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف توصیه می‌شود.